Kukapa ei joskus kiertelisi kenkäkauppoja ihan vain ihastellakseen huikean kauniita, mutta käytössä epäkäytännöllisiä korkokenkiä! Tai katselisi kateellisena filmitähtien ja tv-sarjojen hahmojen upeita kenkiä. Minä ainakin tunnustan.
New Yorkissa asuva suomalainen etnologi Mirja Tervo on kirjoittanut korkokenkien viehätyksestä mielenkiintoisen kirjan. Hän työskenteli todellisia huippumerkkejä myyvässä luksussalongissa ja tarkkaili samalla etnologin silmin niin kenkäsalongin työntekijöitä kuin asiakkaitakin. Hauskalla tavalla hän soveltaa vanhoja kansatieteen teorioita nykypäivän kenkiin ja niiden käyttäjiin pohtiessaan syitä kenkien suosiolle ja ryhmitellessään erilaisia asiakastyyppejä.
Kirjaa lukiessa pääsee tutustumaan niin huippumyyjien saloihin, amerikkalaiseen myyntikulttuuriin kuin korkokenkien älyttömyyteenkin. Kuinka niin monet naiset haluavat statuksen tai viehätysvoiman takia uhrata jalkojensa terveyden ja hyvinvoinnin? Ja kuinka niin monet ovat valmiita maksamaan tuhansia dollareita yhdestä kenkäparista? Oi maailmanmenoa!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti